Uneori mai frumoasa ca cea de jos. Mai ales cand nu ploua:)

marsilia7_fhdr

Deci va zic vremea asta de Franta e impotriva mea. Sambata am plecat spre un satuc de linga Marsilia. Desi la meteo zicea ca o sa ploua, afara era soare. Deci sa mergem. Si mergem, si mergem, si unde nu incepe sa ploua. Si ploua un pic, si inca un pic, si toarna cu galeata. Ne-am intors din drum. Cand am ajuns acasa ploua si la noi de mama focului. Tunete si fulgere, si pe cer, dar si la gura mea, asta e, zi compromisa. Dupa vreo jumatate de ora ce credeti ca s-a intamplat? Evident, s-a oprit ploaia.

Buun. Duminica. Meteo zicea asa – vreme instabila, sanse de ploaie maximum 20%. Parfum! Hai macar prin Marsilia o fuga, hai la biserica. Nu sa ma rog sa stea ploaia, ci pentru ca nu resusisem inca sa intru in Notre Dame de la Garde. Ies din casa…picura. Deci nu se poate! Ba se poate. A plouat aproape toata ziua. Si fu si ceata, o vreme de aia de toamna spre iarna, mi-a stricat toate pozele. Deci o sa trebuiasca sa va multumiti cu Marsilia in…fum, oricum nimic nou la cit trag astia cu kalasnikovul pe aici.

marsilia14_fhdr

marsilia1_fhdr

Cum e azi afara? Cald si soare!!! (urmeaza niste lucruri care nu pot fi spuse/scrise aici). Deci am urcat spre Notre Dame de la Garde. Cu masina, normal, v-am zis ca ploua? Exista parcari sus, destule, statia de autobuz e la doi pasi de biserica, am vazut ca nr 60 merge, si e si trenul turistic care pleaca din port si urca pina la Notre Dame. Pe jos…cam o ora jumatate din port, cred.

Dupa umila mea parere, catedrala e de neratat in Marsilia, nu doar ca vezi tot orasul de sus, privelistea e superba, dar si biserica este foarte frumoasa. Mai ales interiorul. Era slujba cand am ajuns noi, ieri a fost Ziua Mondiala a Marii, Marsilia traieste prin port de mii de ani deci era o slujba pentru mare si oamenii ei. Poti intra in biserica in timpul slujbei, dar nu ai voie sa inaintezi, spre altar. Am stat si noi cuminti in spate, ne-am uitat fascinati pe sus, la mozaicul in culori (arata grozav biserica, si e foarte ingrijta, a fost renovata intre 2001 si 2007), si in scurt timp s-a terminat si slujba. Preotul ne-a vazut, cu gura cascata si cu aparatele in gat, asa ca ne-a zis – gata, puteti inainta, regalez-vous, un fel de enjoy it. Simpatic preotul. Si chiar ne-am bucurat de “tabloul” din jurul nostru.

notre dame7_fhdr notre dame9_fhdr

Inapoi afara, in ploaie, am admirat orasul de la aproape 150 de metri altitudine. E superba Marsilia de sus. Daca nu ar fi plouat, ar fi fost si mai frumoasa. Orasul, portul, castelul lui Monte Cristo (Chateau d’If), insula (Frioul), toate stateau in fata mea, in toata splendoarea.

marsilia12_fhdr marsilia15_fhdr

Notre Dame de la Garde vegheaza Marsilia de mii de ani. Inca din 1214 acolo era un loc de rugaciune. A crescut numarul de pelerini deci a crescut si capela. In 1851 episcopul de Marsilia a decis inceperea unei contructii noi, mai mare si mai frumoasa. A fost terminata in 1864. Deasupra lacasului de cult troneaza  “doamna noastra”. Statuia este imensa, aproape 10 metri si in jur de o mie de kilograme.

Notre Dame poate fi vizitata gratuit, la fel si cripta. Biserica isi inchide portile la 19.15.

notre dame1_fhdr notre dame5

Mereu cand aterizam pe aeroportul Marseille Provence cascam gura spre pamant, Marsilia, aproape inconjurata de apa, se vede foarte fain din avion. O sa va convingeti cand ajungeti deasupra ei, daca nu va zguduie Mistralul prea tare:-p

PS: sa ajungi la Marsilia din Romania nu e complicat, doar ca nu ai low cost si trebuie sa schimbi la Paris, Munich sau Amsterdam, in functie de companie; nu e la fel de comod ca un zbor direct, dar e singura solutie, cu avionul (noi ne-am obisnuit, la inceput conduceam doua ore pina la Nisa, sa luam avion direct spre Bucuresti, dar e mai comod sa mergem pe Marseille Provence); in functie de perioada se pot gasi si bilete relativ ieftine, pentru noi cel mai ieftin cred ca a fost Air France-ul (care de obicei e cel mai scump), in jur de 180 de euro dus-intors/persoana, dar era prin noiembrie; in principiu vremea e ok in noiembrie, la fel si in decembrie, iarna lor e un fel de toamna  de-a noastra (ei umbla in sandale sau pantofi, fara ciorapi, iar unii chiar fac baie in mare!!!); deci, daca nu vrei plaja, poti da o fuga in cel mai vechi oras din Franta si iarna.

Aeroportul e la maximum jumatate de ora de oras, sunt autobuze (17 euro biletul, ultima oprire – gara), dar si trenuri, va las link-ul pentru progam si tarife. Si site-ul oficiului de turism. Sa fie acolo.

PS 2: ce poti vedea pe langa Marsilia: aici si aici.