Adica salbatic si liber, daca stiti germana cita stiu si eu. Trebuie sa fac ceva in privinta asta. Dar pina atunci mai vizitez, cand am ocazia, Germania. O tara care mie imi place. Nu as putea explica acum exact de ce, e asa…dragoste oarba. Nu mai fusesem de citiva ani buni (de la Berlin) si, dupa atata latino, mi-era un pic dor de tara germana. Am pescuit niste bilete ieftine la Dusseldorf si pe-aici ti-i drumul!

Am zis salbatic si liber pentru ca asta mi-a sugerat orasul. E peste puterea mea. Asa am simtit eu Dusseldorf-ul. Un amestec de creste si voaluri, de costume elegante si tinute si coafuri potrivite mai degraba pentru carnaval, de orientari, credinte si mentalitati, de cercei, de masini scumpe si biciclete, de muzica si liniste, si bere, multa bere (nu am mai baut de mult atata bere). O multime pestrita, uneori simpatica, alteori zgomotoasa, dar mereu evidenta.

Nicaieri nu am vazut tineri mai teribilisti ca in Germania. Si nicaieri atat de multi. E ciudat cum specificul nemtesc trece, inainte de a ajunge la ordine si disciplina, prin aceasta faza de exteriorizare uneori extrema (probabil ca ordinea si disciplina germana sunt din ce in ce mai mult un cliseu, dar argumentul sta oricum in picioare, sprijinit de datele diverselor sondaje).

dusseldorf

Ce-am vazut, ce-am facut? Am baut bere, multa bere, si apropo de asta e plin de terase, baruri, restaurante, nu cred ca am mai vazut atat de multe la un loc (poate doar la vecinul Koln). Bolkerstrasse, zice ghidul orasului, e cel mai mare bar din  lume (o gaselnita turistica, e o strada plina de crasme, cam ca Lipscaniul nostru). Eu zic ca orasul e cel mai mare bar din lume. Pe unele strazi te strecori cu greu printre multimea care zumzaie ca un stup de albine, cu berea in mana, evident.

Cele mai multe baruri sunt comasate in centrul vechiAltstadt, si de-a lungul Rinului, pe Rhine promenade. Dar centrul vechi merita vazut si pentru cladirile vechi sau pentru bisericile frumoase.

Rhine promenade, faleza construita nu cu mult timp in urma de-a lungul raului, au terminat-o in 97, leaga centrul vechi de cel nou. E plina de terase si prin urmare e super aglomerata. Te duce din Altstadt in MedienHafen in 15 de minute de mers lejer. Ne-am oprit ba pe scarile de linga biserica, ba pe verdeata din apropierea turnului, sa admiram multimea si Rinul.

Prin zona: St. Lambertus (cica ar fi cea mai veche biserica din Dusseldorf) cu turnul un pic stramb, vegheaza asupra Rinului. Legenda spune ca turnul se va indrepta cand o fecioara se va marita in lacasul sfant. Deci…coming soon.

IMG_7508.JPG IMG_7512.JPG IMG_7515.JPG IMG_7539.JPG IMG_7845.JPG IMG_7872.JPG

MedienHafen, centrul nou.

Germanii au facut din fostul port industrial un adevarat muzeu al arhitecturii. Niste cladiri super interesante pe care doar un arhitect le-ar putea aprecia la adevarata valoare. Noi doar am cascat gura si am zis wow! Se pare ca in jur de 700 de firme au sedii acolo. Si cand te gandesti ca acum 10 ani era un port semi-parasit.

Linga vechiul port se ridica spre cer si Rheinturm, simbolul orasului. Cu doar 3 sau 4 euro (nu mai retin exact, ieftin oricum) am urcat la 172 de metri inaltime (cu liftul) si am admirat Dusseldorf de sus. Unii se sprijineau cu toata greutatea pe geamurile de stricla.Brrrrr

Am facut si o plimbare cu vaporul. 9 euro si 20 de centi o ora de plutire. Merita. Am vazut altfel orasul, am trecut pe sub multele poduri …

IMG_7773.JPG IMG_7774.JPG IMG_7790.JPG IMG_7793.JPG IMG_7550.JPG

Inapoi pe pamant si in centru. Rathaus, primaria. In Marktplatz. Draguta. Cam la 15 minute, Ratinger gate, fosta poarta a orasului. Acum deschide drumul spre parc. Am zis slava Domnului, era atat de cald incat tanjeam dupa umbra. Si la citiva pasi e Goethe Museum, nu am intrat, nu stiu de ce, nu prea sunt in the mood pentru muzee in ultima perioada.

Am fost si la Johanneskirche, prima biserica protestanta din oras (controversata la vremea ei, credinciosii catolici s-au opus constructiei), si am dat cateva ture pe strada de shopping – Königsallee sau, cu firme celebre si preturi pe masura (de fapt e si o strada si o alee si un bulevard si vreo 2 centre comerciale). Dar si centrul vechi e plin de magazine si aveau chiar preturi bune. Numai ca noi am nimerit in weekend…sambata am zis sa ne plimbam, duminica totul e inchis, iar luni era sarbatoare nationala, adica iar inchis. Si uite asa am ratat o shopinguiala ce se anunta interesanta.

Si mai sunt o multime de lucruri de vazut in Dusseldorf. De exemplu niste castele si parcuri, la care nu am mai ajuns…de lene.

IMG_7452.JPG IMG_7467.JPG IMG_7474.JPG dusse1.JPG dusse5.jpgIMG_7580.JPG

Scump, ieftin? Sincer, mie dupa Franta totul mi se pare ieftin. Aici cred ca nici la Mac nu poti manca pe 5 euro…La Dusseldorf poti. Exista tot felul de chestii, gen fast food, unde se vinde specificul national: carnati si cartofi. Cand am fost noi, la sfarsitul lunii mai, am nimerit pe final de “festival” (Christopher Street Day) si pe promenada erau amenajate diverse standuri cu mancare si bautura (un bratwurst = 3 euro; o bere = 2 sau 3 euro)

Nici la restaurante nu e foarte scump. De exemplu, un meniu al zilei costa in jur de 11 euro (dar nu e ca la spanioli, cu 2 feluri si desert, e doar un fel, satios insa). Apoi tot felul de combinatii (friptura si cartofi, carnati si cartofi) costa intre 7 si 12 euro. Pentru o salata uriasa, cu branza, am platit  9 euro. Pe un platou maaare, cu toate carnurile posibile, varza si cartofi, am dat 19 euro (manincau 2 oameni lejer, mai si ramanea cred). O salata mica = 2 euro; o ciorba = aprox 4 euro; un gulas = 8 euro; berea de la 2 euro pina la 5 in functie de marime, soi si loc.

Ce iarasi mi-a placut foarte mult, toata lumea vorbeste engleza. Nu e nevoie sa stii germana. Chiar daca in majoritatea locurilor turistice sunt placute in germana si atat, aproape toti locuitorii stiu macar un pic de engleza: de la  soferul de autobuz pina la nenea care vindea bilete la turn. La baruri la fel, daca ajungi cere meniu in english, exista.

Aeroportul din Dusseldorf e in oras si e legat de orice zona de autobuze si trenuri. Noi, blonzi din fire, am ajuns pe aeroportul din Weeze, la vreo ora de Dusseldorf. Ne-am dat seama, normal, dupa ce am luat biletele. Dar a fost bine deoarece cu ocazia asta am mai vazut un orasel simpatic. De la Weeze la Dusseldorf, cu autobuzul, o ora, 14 euro. Exista si tren (pretul e acelasi). (Dusseldorf, mai, 2012)