Continuăm vacanța în Umbria și, după lanuri de flori, cascadă și orașe, trecem la sate. Trevi și Spello. Le despart vreo 20 de kilometri și, chiar dacă au destule în comun, sunt extrem de diferite. Trevi sau Spello? O să vă spun din start că eu am preferat Trevi deși Spello e mai celebru.

Ce au în comun? Ambele sunt urcate pe deal, de sus se vede până hăăăt departe. Au fost colonii romane. Amândouă se laudă cu o frescă de Pinturicchio. Sunt pline de livezi de măslini, din asta trăiesc azi, după turism, se pare că uleiul de Trevi e unul dintre cele mai bune din Italia. Amândouă sunt pe lista celor mai frumoase sate din Italia.

Pinturicchio a fost, fără să știu, legătura dintre ele și noi. Camera în care am stat, la pensiunea de lângă Assisi, se numea Pinturicchio (toate aveau nume de pictori italieni), fosta catedrală din Spello-Santa Maria Maggiore – atrage turiști cu o frescă pictată prin 1500 de Pinturicchio, iar pinacoteca din Trevi are o Madonnă a sa.

Spre deosebire de Spello, Trevi e o oază de liniște, de fapt asta e diferența majoră între ele. Spello era plin de turiști, are o mulțime de magazine, terase. Trevi…zici că-i părăsit.

IMG_8843 IMG_8880

Trevi e construit în trepte deci practic te cam învârți în jurul lui, sus, tot mai sus, mai întâi printre măslini, apoi printre case de piatră, până ajungi deasupra câmpiei. Pentru poziția sa a fost curtat de-a lungul istoriei, vorba vine curtat, a cam fost luat cu forța, ba de romani, ba de lombarzi, ba de papi sau de diverse familii înstărite.

Am urcat pe niște străduțe super înghesuite (că deh, romanii ăia nu s-au gândit și la urmași), ne rugam să nu vină careva din sens invers, nu încapi, și sunt atât de abrupte de am făcut febră musculară – știi sentimentul ăla când stai lângă șofer și apeși de zor o frână sau o accelerație imaginare.

Nu știu câți oameni mai locuiesc în centrul vechi, se pare că cei mai mulți stau prin casele împrăștiate la baza orașului de piatră (căci se pare că administrativ nu-i chiar sat). Doar în piața centrală era ceva viață, doi copii băteau mingea, sub supravegherea bunicului, și două fete, vânzătoare la shop-urile mici și rare, se uitau la meci, juca Italia. De fapt încurajările sau comentariile de le televizor erau cele care îți dădeau de înteles că  între zidurile vechi stau urmașii romanilor.

Trevi se laudă cu câteva biserici, un palat, dar orașul în sine e interesant, e ca o întoarcere în timp, și e unul dintre puținele locuri liniștite din Umbria.

Să mergem și la Spello. Când am văzut albumul din Umbria al Mariei (pe numele ei de scenă – adică de Facebook – Lady in Green) i-am zis că am pus ochii pe Spello și pe Orvietto. La Orvieto n-am mai ajuns, iar Spello mi-a atras atenția pentru că era plin de flori. De fapt e cunoscut și pentru le infiorate. A noua duminică după Paște orășelul se umple de covoare de flori (găsiți poze de anul ăsta aici).

Spello a fost colonie romană, zidurile de piatră și porțile de acces în centrul vechi amintesc de perioada aceea (ar fi printre cele mai bine păstrate din lume), prin secolul 16 a început să se extindă dincolo de ziduri, spre câmpie. E mic, dar e plin de biserici, palate, foste vile romane.

Am plecat de la Spello cu multe poze cu flori și cu niște paste mai neobișnuite (parcă era orez).

IMG_8899 IMG_8910 IMG_8920

Umbria cu mașina, cu trenul sau autobuzul: Trevi și Spello sunt la aproximativ o oră de Perugia, cu mașina, la vreo 2 ore de Roma. Deci aeroportul din Perugia pare cel mai apropiat.

Cu trenul, Spello – Perugia, jumătate de oră. Spello -Roma sau Florența, aproximativ 2 sau 3 ore, cu schimbare.  Trevi e la oră de Perugia, dacă e tren direct, cel mult două dacă schimbi la Spoleto. De la Roma faci cam 2 ore. Orar și prețuri pe trenitalia.

Poți ajunge la Trevi si Spello cu autobuzul. Pentru Trevi, de la Foligno, program aici, pentru Spello, de la Assisi și Foligno, orar aici.

Când vine vorba de cazare în Umbria, cred că la fel ca în Provence, e indicat să cauți pe site-urile locale, fără capac de booking sau alte cele, plus că nu toate pensiunile sunt pe site-uri gen booking, venere, hotels sau airbnb. Am găsit câteva soluții de cazare în Umbria aici. Ca să nu mai spun că tocmai ce s-a dovedit că bookingul te cam păcălește, l-a tras de urechi autoritățile olandeze pentru că își induce clienții în eroare cu mesaje de genul last chance, last room, sau fully booked (info aici). Eu am observat treaba asta când am căutat hotel pentru Edinburgh, zicea că mai totul e luat. A doua zi…hopa, au apărut zeci de hoteluri cu camere libere. Inițial am zis că-s eu nebună, că am greșit datele, nu, nu-s nebună (de tot) și nici nu greșisem, booking.com s-a jucat cu mintea mea.