Ori de câte ori am căutat informații despre Eindhoven am aflat că orașul e unul dintre cele mai vechi din Olanda, dar nu pare, deoarece e foarte modern, că stă sub semnul becului făcut de Philips, și am văzut niște clădiri futuriste, un fel de nave extraterestre tăiate în două, niște blocuri drepte și înalte până la cer, sau mici, pătrate și insipide, și niște popice de bowling uriașe. Am tras concluzia că Eindhoven ăla nu e chiar pe gustul meu. Dar odată ajunsă acolo am găsit un alt loc. Să vă arăt așadar Eindhovenul meu.

eindhoven

Clădirile de beton, sticlă  și placaje predomină în centrul nou. Unele sunt interesante, altele sunt urâte cu draci. S-au amestecat printre casele și bisericile vechi, prin unele locuri armonios, prin altele parcă-s din alt film. Dar dacă ieși din centru și te duci fie în stânga gării, spre de Parklaan, fie spre centrul vechi, De Bergen, sau spre Pastoor Harkxplein, o să vezi turnurile bisericii Sf Petru (Sint Petrus), găsești chiar un oraș simpatic, vechi și verde.

De Bergen e zona veche a orașului. Seamănă un pic cu centrul vechi al Bucureștiului, e plin de terase și shop-uri, doar că totul e renovat, curat și aranjat. Ți-e mai mare dragul să te plimbi pe străzile vechi.

De Parklaan e zona de fițe, e plină de vile mari, vechi, cochete, impunătoare, unele sunt case de locuit, altele sunt sedii de birouri. Strada e făcută parcă special pentru plimbare, pe jos sau cu bicicleta.

Iar spre Pastoor Harkxplein (biserica era închisă), treci prin zona de case, foarte drăguțe și pline de flori. Eu am mers și mai departe, spre stadion, tot prin cartiere, îmi plac casele, e clar.

eindhoven4 (2).JPG eindhoven case.JPG eindhoven centru vechi.JPG eindhoven centru.JPG eindhoven park.JPG eindhoven verde.JPG einhoven2.JPG

Eindhoven e un oraș foarte animat, e plin de restaurante și magazine. E o forfotă continuă în centru, și nu numai. Stationplein e zona din fața gării, acolo e raiul amatorilor de shopping. Găsești nu doar mall-uri pline de firme pentru toate buzunarele, dar și diverse shop-uri. Plus terase. Restaurante și baruri găsești și pe Stratumseind, se pare că e cea mai lungă stradă cu baruri din Benelux. 225 de metri cu 54 de crâșme. Înțeleg că acolo e concentrată mai toată viața de noapte o orașului.

Cum am coborât din tren am văzut turnurile bisericii Sfânta Ecaterina, St Catharinakerk. Construit pe locul unei biserici medievale, lăcașul de acum a fost ridicat în 1867, a fost avariat destul de rău în al doilea război mondial, ca tot centrul orașului de altfel, dar a fost renovat în întregime.

eindhoven3.JPG eindhoven.JPG

Ce vezi lângă Eindhoven

La un sfert de oră, cu autobuzul (121 sau 122) e Nuenen, satul în care stat Van Gogh (unii zic că merită o vizită, alții că nu, n-am fost, am vrut, dar m-am răzgândit în ultimul moment). La cel mult jumătate de oră, cu trenul, e Tilburg (cam 13 euro dus-întors), la vreo 40 de minute e Breda (tren direct). La 20 de minute e ‘s-Hertogenbosch, tare frumușel, iar la o oră, tot cu trenul, e Dordrecht, minunat. Rotterdam și Amsterdam sunt la cel mult o oră jumătate, info despre tren, orar și prețuri, AICI.

Dacă ai mașină, poți da o fugă la De Hoge Veluwe National Park, un parc natural care pare destul de fain – peste 5 000 de hectare ce pot fi colindate cu bicla, pusă la dispoziție gratuit, info AICI. Cu trenul mi s-a părut cam peste mână, cu mașina faci cel mult o oră jumătate de la Eindhoven.

La cel mult 40 de minute e Efteling, în Kaatsheuvel, lângă Tilburg, ăsta e un fel de Disneyland olandez, detalii AICI (se poate și cu transportul public, verificați site-ul). Și la o oră și un pic e Kinderdijk, satul morilor de vânt.

Și gata, vă las, schimb hotelul. Stăm la o pensiune simpatică lângă Tilburg, dar când am ajuns ne-au zis că de fapt au greșit, nu au camere libere decât pentru miercuri și joi. Și dacă altădată aș fi luat foc, acum am întrebat – am unde sta azi și mâine? Da. Ok. Semn că odată cu vârsta vine și înțelepciunea:D

PS. mai multe poze pe pagina de facebook a vacanțelor