Mai aveam două zile de Olanda și aveam eu așa un sentiment că vor fi ultimele pe anu ăsta. E cazul, mi-am zis, să merg la Utrecht, gata, nu mai suportă amânare. Am urcat în autobuz, la Breda, și într-o oră am ajuns în fosta capitală culturală a țării. Centrul e frumos ca un tablou și e plin de tineri (în Utrecht e cea mai mare universitate din Olanda), și tot plimbându-mă fără scop, am găsit niște străduțe înguste ce își făceau loc printre case cu flori, la ușa cărora se odihneau bicle colorate, atât de simpatice de nu-mi venea să mai plec.

Dar până acolo…am înconjurat gara de trei ori, printre schele, pe poduri de scânduri, gândindu-mă ăsta e cel mai mare șantier pe care l-am văzut în viața mea, și mi-am zis deja mă enervează Utrechtu ăsta. Însă după ture de 10 ori pe-un loc și după întrebat în stânga și-n dreapta cum ies de aici?!, am ajuns în centru. Nu ai cum să-l ratezi, te ghidează domul.

Domul din Utrecht e vechi de vreo 600 de ani, e cel mai înalt turn de biserică din Olanda (112 metri), și dacă vrei să -l cucerești trebuie să urci vreo 500 de trepte. 465 mai exact. Nu, nu există lift. Am plecat de acasă cu gândul că urc, clar, nu ratez sa văd Utrecht de sus! Însă odată ajunsă acolo mi-a trecut cheful. Nu-mi era de urcat, ci de coborât. Nu știu dacă mă întelegeți, dacă are sens pentru voi, urăsc să cobor scări, mai ales când spațiul e îngust, urc fără să comentez, dar la coborâre…îmi vine să mă arunc. Deci am ratat priveliștea care se pare că e grozavă. Dacă pe voi vă țin picioarele, și la urcat și la coborât, vă zic că biletul costă 9 euro. Atenție, se urcă doar cu ghid și numai la anumite ore, program aici. Turnul a rămas de sine stătător după ce prin 1600 o furtună a dărâmat biserica.

utrecht 5.JPG utrecht olanda.JPGurecht3.JPG utrecht2.JPG

Biserica, St Willibrordkerk, e foarte frumoasă (no photo) și poate fi vizitată gratis (ești invitat să faci o donație, 2 euro parcă era). Are și o curte foarte drăguță, plină de flori, e și o mică terasă acolo.

Vă ziceam că centrul e foarte simpatic și animat (chiar dacă se lucra de zor și pe acolo), e plin de clădiri vechi, de restaurante și de canale pe care din când în când trec alene bărci, unele se strecoară cu greu pe sub podurile joase. Numeroasele canale sunt străjuite de terase, băncuțe, shop-uri. E foarte pitoresc orașul, zău că merită vizitat. Și nu doar centrul, mergeți spre universitate, Drift se cheamă strada și canalul, și spre Museumkartier (e capătul centrului vechi și are niște stăduțe de poveste).

utrecht5.JPG utrecht6.JPG utrecht8.JPG utrecht9.JPG utrecht 1.JPG utrecht 2.JPG utrecht 3.JPG utrecht universitate.JPG utrecht.JPG

Mie mi-a plăcut mult Utrecht, a urcat rapid în top 3 orașe de neratat în Olanda, alături de Dordrecht și ‘s Hertogenbosch (topul meu, evident) Nu mă înțelegeți greșit, Amsterdamul e superb, dar parcă prea e lăudat. Sunt atâtea alte locuri faine, poate chiar mai faine, în țara aia.

utrecht

Ce vezi lângă Utrecht:

La jumătate de oră, cu mașina, e Kasteel de Haar, cel mai mare castel din Olanda. Pare destul de simplu de ajuns și fără mașină, cu trenul până la Vleuten și de acolo cu autobuzul (127). Biletul de intrare costă 12 euro, detalii aici. Nu am ajuns, în ziua aia n-aveam chef de umblat de una singură, m-am mulțumit cu orașul. Se pare că și fostele fortărețe ale Utrecht-ului ar merita o vizită, info aici.

La o oră e De Hoge Veluwe National Park, info despre bilete aici (se poate și cu transportul în comun, două autobuze și un tren, găsiți detalii pe site). Gouda e la aproximativ jumătate de oră, cu trenul sau cu mașina. Rotterdam, Haga și Eindhoven sunt la aproximativ o oră, cu mașina, cu trenul e ceva mai scurt. Amsterdam și ‘s Hertogenbosch sunt la jumătate de oră, cu trenul. Dordrecht și Breda la aproximativ o oră.