Am promis ca scriu un post despre cum sa vezi Madridul ieftin si ma tin de cuvant. Nu pot spune ca e un oras extrem de scump, dar nu e nici foarte ieftin. Si daca poti face economii de ce sa nu profiti? Daca rezolvi problema drumului pina acolo restul e piece of cake. E plin de hoteluri si hosteluri pentru toate buzunarele. Gasesti hostel-uri in centru si cu 35 de euro pe noapte. Sau hoteluri cu 45-50 de euro, daca nu tii neaparat sa stai in buricul targului. Astea de fapt ar fi cele mai mari cheltuieli – drumul si cazarea, restul… se poate fara sa dai o avere.

madrid4_fhdr

O multime de muzee au intrarea libera: Museo de la Ciudad, Museo de los Origenes, Museo Geominero, Casa Museo Lope de Vega, Museo de Ilustracion, Museo de la Biblioteca National, Museo de Arte Publico,  Museo Taurino, Muzeul naval, Muzeul de stiinta si tehnologie, Muzeul telecomunicatiilor.

Chiar si la Prado poti intra gratis. Noi asa am facut. In intervalul 18-20.00 (sau 17.00 – 19.00, duminica) intrarea e libera. Randul este imens, dar nu te speria, intra toata lumea. Coada nu se formeaza la intrare, asa cum am crezut noi, ci tot la ghiseul de bilete, pe partea dreapta. La ora 18.00 mergi la ghiseu, primesti un bilet gratuit si apoi te duci spre intrare.

Evident ca e aglomerat de aceea iti sugerez sa incepi cu etajul 1, toata lumea se inghesuie la parter. In plus, cei mai cunoscuti pictori sunt la primul etaj. Daca nu esti vreun pasionat de arta, doua ore sunt de ajuns, chiar daca muzeul este foarte mare.

Un alt muzeu celebru al capitalei spaniole e Regina Sofia (linga Gara Atocha). Biletul costa 6 euro, dar, de la 19.00 la 21.00, poti intra gratis. La fel si sambata la amiaza sau duminica. Duminica muzeul se inchide la ora 14.30. Marti e inchis.

Pina si Palatul Regal poate fi vizitat gratuit. Miercurea si joia de la 15.00 la 18.00 (in restul timpului biletul costa 10 euro). Nu te costa nimic sa intri in Catedrala Almudena (doar daca vrei sa vezi muzeul dai 6 euro). Si merita sa intri. E chiar frumoasa.

In Madrid mai sunt o multime de biserici care pot fi vzute gratis, e de ajuns sa te plimbi prin oras si vei da de ele (Iglesia del Carmen, Iglesia de San Lorenzo, Iglesia de San Miguel etc). Si nu uita de cea de linga muzeul Prado.

Nu trebuie sa platesti ca sa admiri pietele superbe din capitala spaniola: Plaza de Espana, Plaza del Sol, Plaza de Cibeles, Plaza Mayor, Plaza de Oriente, Plaza de la Independencia (acolo e Puerta de Alcala). Sau Gara Atocha. Si tot cu zero lei poti admira cladirile grandioase de pe Gran Via. Evident ca plimbarea prin parc e tot gratuita. Merita sa mergi in Parque del Retiro, e foarte fain. Poti vizita si Palacio de Cristal, tot gratis. Mai sunt, linga Palatul Regal, gradinile Sabatini, care pe mine nu m-au impresionat, si Jardines del Campo del Moro, unde nu am mai ajuns. La templul egiptean intrarea e libera. Atentie la program! E deschis de marti pina vineri de la 9.45 la 18.15 dar cu pauza la amiaza (in intervalul 13,45 -16.15), iar sambata si duminica isi inchide portile la ora 14.00.
         Initial templul a fost ridicat in secolul 4 inainte de Hristos, pe valea Nilului. Peste sute de ani a fost reconstruit, piatra cu piatra, in Madrid. Egiptenii l-au facut cadou spaniolilor pentru a le multumi ca i-au ajutat sa salveze mai multe cladiri importante cand guvernul  a decis sa construiasca Aswan Dam (barajul care a salvat Egiptul de inundatii, dar a “secat” agricultura).
madrid3_fhdr
              Statia fantoma. Noi am aflat de ea dupa ce am plecat de la Madrid. Statia Chamberi. E o statie de metrou deschisa in 1919. Madridul avea pe atunci 600 000 de locuitori. A fost, la timpul ei, moderna si importanta. Apoi a fost abandonata pentru ca Madridul a crescut si odata cu el si orasul subteran. Dupa 42 de ani, Chamberi a fost redeschisa, ca muzeu, in 2008.

Si daca tot am pomenit de metrou, biletul costa 1,50, daca vii sau te duci spre Aeroport platesti 1 euro in plus, deci 2,50. Dar aici vorbim despre cum sa vezi Madrid ieftin, deci mersul pe jos face piciorul frumos si economii (evident ca nu ma refer la drumul de la Aeroport spre centru).

Madrid e mare insa zona centrala nu e imposibil de parcurs pe jos. Daca te uiti pe harta, Palacio Real si Prado sunt diametral opuse, dar nu sunt atat de departe pe cat par. Cam 30-40 de minute de mers lejer.

madrid6

Mancare! Pentru ca, din pacate, nu putem trai cu aer . Urmareste meniul zilei, ieftin si bun. Chiar si in Plaza Mayor gasesti menu del dia cu 9 euro. Apoi, daca nu esti Flamanzila, te poti satura, la unele baruri, cu tapas urile. Sunt, in unele cazuri, foarte consistente. Uite doua exemple:
         Exista locuri, noi am descoperit unul in centru, linga Plaza del Sol, unde poti comanda diverse tapas-uri cu 1 euro bucata. Iar daca esti mancacios, am vazut o multime de All U Can Eat, cu 10 euro. Poti incerca, in loc de restaurant, pietele. Mie mi-au placut foarte mult, mai ales San Miguel, langa Plaza Mayor. Gasesti tot ce vrei. Mare grija insa la preturi, unele sunt exagerat de mari – am platit 1 euro pe o singura maslina cu branza si 15 euro pe un cornet cu fructe de mare. Dar cu 1 euro poti cumpara un sandwich, carnati berlinezi, diverse salate traditionale. Berea mica e tot 1 euro, cea mare 2. Sangria la fel.
Diferentele de preturi dintre centru si mai putin central nu sunt foarte mari, 2 euro in medie. Am descoperit, tot din intamplare, un fel de Lipscani de-al nostru. Pasaje de Matheu, linga calle de la Victoria, in apropiere de Plaza del Sol. Preturile sunt bunicele, nu peste tot, verifica meniul.

Daca nu te dai in vant dupa mancarea spaniola, sau vrei altceva, am mai gasit un Irish Pub, in spate la Casa de America (si acolo am dat peste o romanca foarte draguta). Au preturi bune. Sau, cand am fost noi, erau organizate tot felul de piete ambulante unde se servea si mancare. Nu te lasa pacalit de francizele americanesti, sunt cel putin la fel de scumpe, portiile sunt mai mici si nici pe departe la fel de gustoase. Intra in localurile traditionale.

Noi nu am luat nici de data asta micul dejun la hotel, am ajuns la concluzia ca in Spania nu se merita. Micul dejun pentru o persoana costa intre 12 si 15 euro, sau chiar mai mult, depinde de hotel. Numai ca in oras cu banii astia mananca doua persoane – am platit 5 euro pe 2 cafele, un sandwich si un croissant sau 15 euro pe 3 tapas-uri, 2 cafele si apa (in apropiere de Plaza de Espana).

Toata lumea ne-a avertizat ca se fura ca-n codru, o sa vezi afise la baruri, nu am patit-o, dar nu strica sa fii atent.

PS. preturi experimentate in martie 2012; acest articol a aparut si site-ul Adevarul.